با چه دانه‌ها و بذرهایی می‌توان سبز عید درست کرد؟

با چه بذرهایی می‌توان سبز عید درست کرد؟

به طور سنتی معمولاً از بذرهایی مثل گندم، عدس، ماش، قره ماش و خرفه برای درست کردن سبزه عید استفاده می‌شود. اما در چند سال اخیر بسیاری از خانواده‌ها از لوبیا، نخود سبز، تخم آفتابگردان، تخم کدو و هسته نارنج و پرتقال نیز برای تهیه سبزه عید استفاده می‌کنند.

از دیگر انواع بذرها برای کاشت سبزه عید می‌توان به شاهی، شنبلیله، ارزن، یونجه، تربچه، کنجد، نخود، سویا و شاهی اشاره کرد. گندم یکی از راحت‌ترین انواع سبزه برای عید است که می‌توانید آن را یک هفته مانده به عید نیز درست کنید.

اگر هم به دنبال یک سبزه متفاوت برای عید هستید، بهتر است سبزه تخم آفتابگردان، باقلا، نارنج و پرتقال را امتحان کنید.

نکاتی که باید قبل از سبز کردن سبزه بدانید

  • هیچگاه برای درست کردن سبزه عید از ظروف فلزی استفاده نکنید.
  • بهترین ظروف برای سبز کردن سبزه عید، ظروف سفالی و چینی هستند. می‌توانید سبزه عید را در ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای نیز درست کنید.
  • قبل از سبز کردن هر نوع سبزه‌ای بهتر است که آن را برای مدت ۲۴ ساعت در آب غوطه‌ور کنید تا سریع‌تر جوانه بزند.
  • اگر دوست دارید سبزه شما پر شود، باید تراکم دانه‌ها را بیشتر کنید.
  • بهترین روش برای آبیاری سبزه عید، استفاده از اسپری و غبارپاشی است.
  • می‌توانید انواع سبزه عید را در آب، خاک یا با خاک ژله‌ای درست کنید.

فلسفه سبز کردن سبزه عید در ماه اسفند چیست؟

فلسفه سبز کردن سبزه عید

مورخان رسم و فلسفه سبز کردن سبزه پیش از عید را متعلق به دوره باستان می‌دانند. در کتاب‌های تاریخی مثل «آثار الباقیه» آمده است که ایرانیان از قدیم به مدت ۲۵ روز قبل از عید، شروع به کاشتن انواع دانه برای روییدن سبزه روی ۱۲ ستون در میدان شهر می‌کردند.

روی هر ستون، غلاتی مانند گندم، ذرت، برنج، باقالی (باقلا)، ارزن، ذرت، لوبیا، عدس، نخود، ماش و کاجیله می‌کاشتند و به این شکل به استقبال عید نوروز می‌رفتند. این سبزه‌ها در این مدت قد برمی‌افراشتند و در روز ششم فروردین ماه که «روز زرتشت» نام دارد، سبزه‌ها را می‌کندند و در تالارهای پادشاهی تقسیم می‌کردند.

روز ششم فروردین که با نام «ماه فروردین روز خرداد» شناخته می‌شود، یک روز خاص در دین زرتشت است. در باور زرتشتیان در این روز رویدادهای اساطیری برجسته‌ای رخ داده است و تا پایان جهان در این روز اتفاقات خوشایند خواهد افتاد.

سوالات متداول درباره سبز کردن سبزه عید نوروز

بهترین زمان کاشت سبزه عدس چه موقعی است؟

بهترین زمان کاشت عدس برای سبزه سفره عید ۱۵ اسفند است.

مهم‌ترین نکته در آموزش کاشت سبزه عید با عدس چگونه است؟

مهم‌ترین نکته در کاشت سبزه عدس این است که هر روز عدس‌ها را آبکشی کنید و پارچه نخی را هم بشورید، آب آن را بگیرید و دوباره روی عدس‌ها بگذارید. ماندن آب بیش از حد روی ظرف سبزه موجب پوسیده شدن آن می‌شود.

بهترین سبزه برای عید کدام است؟

معمولا متداول‌ترین سبزه برای عید، سبزه گندم است ولی از دیگر بذرها هم می‌توان برای سبزه عید استفاده کرد. سبزه عدس، سبزه ماش، سبزه ماش، سبزه هسته مرکبات، سبزه خاکشیر هم از دیگر سبزه‌های متداول برای عید هستند. زمان کاشت سبزه ارزن و خاکشیر نیز کمتر از دیگر سبزه‌ها است و خیلی زود رشد می‌کنند.

انصراف از نظر
*